روزنوشت‌های یک مهندس

در ژرفـنـای اقـیـانـوس آگـاهـی، هـمـچـون رودی کـوچـک امـا جـاری و زلـالـم تـا دریـا شـدن هـمـچـنـان نـیـازمـنـد قـطـره هـای سـخـاوتـمـنـد بـارانـم.

دین با طعم غم!

هر روز که به محل کارم میرسم این شرکت کناری ما صدای یک دعا رو توی بلندگوهاش داره پخش میکنه.

اونم با تمام توان بلندگوهای بیچاره :(

حالا اینکه دعاش چیه و هدف اون بنده خدا چیه رو کاری ندارم. من فقط با یه چیز مشکل دارم. از زمان دانشگاه هم مشکلم شروع شده و کلی هم بابت این قضیه بحث و... داشتیم.

بهرصورت ما یه کشور اسلامی هستیم. زندگی توی یه همچین کشوری یه سری مسائل رو به همراه داره.

مثلا پخش اذان و دعا و... از مساجد و جاهای دیگه یه امر کاملا طبیعیه.

ولی چیزی که من متوجه نمیشم اینه که چرا این اذان هایی رو که دارن پخش میکنن اینهمه غم داره.

چرا یه صدایی رو پخش نمیکنن که آدم جذب بشه بهش و بره مسجد و حس بهتری بگیره مثلا؟

منکه شخصا وقتی این صداهای غمناک رو میشنوم بجای جذب فراری میشم.

توی این شرایط زندگی و کشور که داره از عالم و آدم غم رو سر مردم میباره لطفا شما که مسئول اجرای دین هستین دیگه غم و اندوه رو به خورد مردم ندین.

تازه بحث فقط دعا و اذان و... نیست.

کلا طوری دین رو به ما نشون دادن که هر وقت اسم خدا و پیامبر و اسلام و قرآن و اماما و... میاد آدم فکر میکنه نطفه همه اینارو با غم بریدن.

والا بخدا دین اینجوری نیست. لااقل منکه فک میکنم اینجوری نیست.

شما چی فکر میکنید؟

تعداد نظرات این مطلب [۱۵] است.
واقعا وقتی صدای اذان یا قران رو میشنوین حس غم میکنین از صدای اون طرف!؟ینی حس میکنین داره با غم میخونه!؟
بعضیا رو آره. خصوصا وقتی صبح زود پخش میشه.
کجای صدای اذان غم داره؟  من همچین حسی نمی کنم  اتفاقا حس آرامش رو به آدم میده

من متوجه نمیشم اذان رو شاد بخونن یعنی چی؟

البته در مورد سایر موارد میشه حق داد به شما  ولی اذان یه خرده سخت بود پذیرش حرفتون
اصولا صدای اذان باید به آدم آرامش بده. منم خیلی از صداهای اذان رو که میشنوم حسم بهتر میشه.
ولی خیلیا رو که میشنوم نه. مخصوصا صبح زود.
مشکل من نحوه انتخابه.
تو یکی از کتابا خوندم، بنده خدایی داشت روضه می خوند و کسی هم گریه نمی کرد، چراغ ها رو خاموش کردن و از طرفی یه نفر به مردم حاظر سنگ پرت می کرد و اونا رو زخمی می کرد، وقتی جریان رو ازش پرسجو شدن گفت خواستم اشکشون رو در بیارم تا برای روضه اشکی ریخته بشه. (داستان به این مفهوم بود)
کلا بدبختی ما همینه، هیچی سرجاش نیست
متاسفانه از دین فقط یه شکل و ظاهر باقی مونده. :(
حرفاتون راجع به اذان رو قبول ندارم ولی مسئله‌ای که خیلی مهمه غمگین نشون دادنِ دین و آدم‌های مذهبیه. وقتی عید داریم نه برنامه‌ی خاصی هست نه چهارتا فیلمِ طنز پخش میشه هیچی هیچی! اما واسه شهادت‌ها سنگِ تموم می‌ذارن.
ممنون از نظرتون. :)
یه صداهای قرآنی بعضی وقت ها از تلویزیون پخش میشه که واقعا غم گینه طوری که من ترجیح میدم کانال رو عوض کنم . اما در عوض بعضی صوت ها هم واقعا تاثیر گذار و آرامش بخشه . من تا حدودی قبول دارم . به نظرم لحن خوندن و صوت خیلی تاثیر داره . 
بله دقیقا همینطوره. ممنون از دیدگاهتون.
ما یه جامعه ای هستیم که صاحبمون در غیبت هستن
دعای عهد سوز داره و از یه فراغی ناله میکنه 
قران هم یه نغمه داره محزون یه جاهایی بایدمحزون بخونی...
یه جاهایی ترسناک!طوری که مو به تنت راست بشه...
یه جاهایی غرق رحمت میشی:)
اون اذان که محزون اذان انتظار من دوسش دارم یادم میاره بدون امامم:(
موافقم تا حدودی.
ولی من بجای انتظار امام زمان با اندوه ترجیح میدم با حس خوب این انتظار رو بکشم.
انتظاری که عاشق بخاطر معشوقش میکشه به نظرم لذت بخش و پر از حس خوبه نه حس غم و اندوه :(
من یکم مخالفم با حرفتون.
میشه خواهش کنم یه روز صبح دعای عهد استاد فرهمند رو گوش کنید؟بی نظیره
اینم لینکش
http://www.sahebzaman.org/dl/sound/doa/doa-ahd(www.sahebzaman.org).mp3?phpMyAdmin=1e1a4612a7728f6dd7a3120f50306452



اینجارو هم اگر تمایل داشتید مطالعه کنید.
http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa33004
من با نحوه انتخاب مخالفم.
کلا چیزی که به ما نشون دادن یه چیز ظاهری به نام دینه. در صورتیکه در واقعیت اصلا اینجوری نیست.
من عقیده ام اینه که رویکرد اسلام بیشتر به شادیه اما نمود اجتماعی غم بیشتره. و این تقصیر کیه؟ خوب معلومه، کسایی که دین رو اینطوری ترویج دادن.
بیاین دو حالت رو در نظر بگیریم. صبح ساعت 7 صبح رسیدین سر کارتون. در حالت اول یه صدای دعا رو به صورت خیلی بلند و با نهایت غم و اندوه میشنوید. چه حسی بهتون دست میده؟ بعد به نظرتون اون روز کاریتون چه طوری خواهد بود؟
در حالت دوم فرض کنید یه صوت مثل اینایی که موقع اعیاد مبعث و ... پخش میکنن رو بشنوید. یه صوت شاد و مجاز! حستون بهتر نمیشه؟ نسبت به دینی که دارید؟ مشتاق تر نمیشید واسه شروع کارتون؟ راندمان کاریتون بالاتر نمیره؟

بهرصورت نظر من اینه. و نظر همه دوستان و شما هم قابل احترامه. :)

دعای عهد استاد فرهمند ارامش بخش ترین دعایی که شنیدم بجاش لحنی که اکثر قاریان قران خوندن فقط برای ترحیم بدرد میخوره و این جای تاسف داره که با ایه الا بذکر الله تطمئن القلوب کاملا تناقص داره
سپاس مهندس. خوشحالم دیدگاهتون مثل منه. :)
قاعدتا باید نظامی باشه محیط کارتون دیگه!
نه بابا خدا نکنه. محیط کار ما که خوبه. ولی این شرکت کناریمون بله. یجورایی مالکیتش نظامیه. :(
آقای مهندس یه سوال
شما میتونید با کسی در مورد یه موضوع غم انگیز یا هولناک و تلخ صحبت کنید ولی اون رو با شادی بیان کنید؟شما میتونید کسی رو از عاقبتی که در انتظارشه و از نتیجه اعمال بدش باخبر کنید ولی جوری این رو بگید که آب تو دلش تکون نخوره،حتی لبخندم بزنه؟
غم نمود بیشتری داره درست.ولی چقدر رفتیم تو معنی ادعیه تفحص کردیم؟همه موضوعات و مفاهیم رو میشه با شادی بیان کرد؟میشه مثلا یه سوگ نامه رو جوری خوند که بقیه خوشحال بشن؟؟
نکته دیگه اینکه پیشنهاد کنید اون دعا یا قرائت رو با صدای شخص دیگری پخش کنن.اصلا خودتون بزنید روی سی دی بهشون بدید :)
من نظرتون رو قبول دارم. ولی شما فقط یک سمت رو نگاه میکنید. اگه قرآن و اسلام عاقبتی که در انتظار یه گناهکار هست رو بیان میکنه و اونو از نتیجه اعمال بدش با خیر میکنه، آیا عاقبت فردی که کار خوب میکنه رو بیان نکرده؟ پس اینهمه مژده ای که توی قرآن اومده چیه؟
ببینید من میگم هر چیزی جایی داره. اینکه هر روز به سر و کله ی آدما غم ببارونیم بدترین کار ممکنه. حالا از هر طریقی که میخواد باشه.
................
در مورد پیشنهادتون هم اتفاقا بهشون گفتم. ولی گفتن به شما ارتباطی نداره :/ ما میخوایم فضا معنوی بشه. و البته منم گفتم دوست عزیز با این فضای غم انگیز راندمان تون میرسه زیر صفر...
و البته یه چیز دیگه هم گفتم. (امیدوارم کسی به دل نگیره یا الکی به چیزی ربطش نده)
در واقع با عصبانیت گفتم وقتی واسه گاوا هم یه آهنگ خوب و لذت بخش میزارن بیشتر شیر میدن، اینا که دیگه انسانن!
و گفته شده پس از این گفتار گوینده از محل متواری گشته. :)))
دعای عهد استاد فرهمند قطعا
همونطور که همه دوستان گفتن این صوت شاید حزناک باشه اما به شدت آرامش بخشه
ما دوره دبیرستان صبحی بودیم
یه عده دانش آموز وحشی که هرصبح برامون از بلندگومدرسه این صوت و پخش میکردنماهم دقیقا دیدگاه شمارو داشتیم
هر روز که گوش کردیم دیدیم چقدر دلنشینه
و بعد کم کم باهاش خوندیم و حفظ شدیم
اللهم ارن الطلعت الرشید و الغره الحمید وکهل ناظری بنظت منی الیه و عجل فرجه....
شاید اشتباه تایپ کرده باشم چون هیچوقت متنش و ندیدیم و شنیداری حفظش کردیم
قبول دارم اسلام شادی هم داره و باید روی شادش رو هم نشون داد
و خودمون بهترین الگو هستیم
خودتون خلیفه خدایید روی زمین یه خلیفه شاد و مومن باشید:)
یه خلیفه مهندس. :))
مرسی از شما آلاء جان.
پس رفتید دعوا،نرفتید پیشنهاد بدید..کاش با عصبانیت نمیگفتید و اون کلمات رو به کار نمی بردید.

میشه بگید چه دعاییه؟
نه بخدا. کلی هم با مهربونی گفتم. با کلی حس خوب و آرامش و لبخند. کلا من عصبانی نمیشم. یعنی کسی متوجه عصبانیتم نمیشه. همه اش درونیه :)
قرآن میخونه کلا.
من دیدم دعای عهد رو پخش کنن ولی خداییش کی دیده قرآن بخونن؟!

اگه قرآنه گارد نگیرید آقای مهندس..یکی اون طرف دنیا با شنیدن همین آیه ها مسلمان میشه..


پیامبر خدا صلى اللَّه علیه و آله: سوگند به آن که جانم در دست اوست، شنیدن یک آیه از کتاب خدا، اجرش بیشتر از صدقه دادن به اندازه صُبَیر (از بزرگترین کوههای یمن) است.

-پیامبر خدا صلى اللَّه علیه و آله: قارى قرآن و شنونده، پاداش یکسان دارند.

-پیامبر خدا صلى اللَّه علیه و آله: هر کس به یک آیه از کتاب خداوند متعال گوش دهد ، برایش ثوابى دو چندان نوشته میشود.

-پیامبر خدا صلى اللَّه علیه و آله: خداوند، از شنونده قرآن، بلاى دنیا را دور میکند و از قارى قرآن، بلاى آخرت را.

-پیامبر خدا صلى اللَّه علیه و آله: هر کس قرآن را بشنود، خداوند به ازاى هر حرفى، یک حسنه براى او می نویسد و در زمره کسانى که قرآن میخوانند و [از درجات و پلّه‏ هاى بهشت ] بالامیروند، محشور میگردد.

-امام زین العابدین و امام صادق علیهماالسلام: هر کس یک حرف از کتاب خداوند عزّوجلّ را بدون آن که بخواند، گوش کند ، خداوند براى او یک نیکى مى‏نویسد و یک بدى را از او می زداید و او را یک درجه بالا می برد.
من اصلا گارد ندارم. ولی خشکه مقدس هم نیستم!
از خیلی از افرادی که میشناسم مذهبی تر و مقید تر و ارتباط عالی تری با خدای خودم دارم.
ولی بازم میگم موقع شادی، شادی و موقع غم، غم.
و اینکه جسارتا باید عرض کنم شما دارین مغلطه میکنید. همونطور که این روایاتی که نوشتین صحیح هست صدها روایت دیگه هم هست که تاکید داره به لبخند و شادی و حس خوب و انرژی مثبت و...
اینکه همه اش و در همه حال بخوایم یکطرف قضیه رو نگاه کنیم اصلا صحیح نیست.
کلا میگن چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است.
اگه یه نگاه درست و صادقانه به وضعیت فعلی کشور بندازیم متوجه میشیم با این تعاریف اشتباه از دین چه بر سر مردم و کشور و جامعه و... اومده.
همه افسرده شدن، همه از دین فراری ان، همه تمام مشکلات رو از دین و اسلام میبینن.
در صورتیکه اگه 4 آدم با شعور صحیح و درک صحیح از دین و اسلام وجود داشت ایران باید بهترین کشور دنیا میبود.
..............................
راستی از اینکه تا این وقته شب بیدار موندین و دیدگاهتون رو نوشتین خیلی ممنونم. :-)
باشه.مغلطه نمیکنم.
فقط نگید که کلام خدا بازده تون رو پایین میاره.
شب بخیر 
سلام مجدد.
کاش منظور صحبتم رو متوجه میشدین. :(

از این به بعد اذان را با ارکست پخش کنیم :))) چطوره؟!  - مزاح-
بنظرم این دل گرفتگی بخاطر شکاف و دور افتادن از یک چیزِ نه اینکه صوت خیلی موثر باشه کم موثره ولی بیشتر بستگی به دل داره. لااقل برای من که اینطوره. وقتی کم کاری کنم با شنیدن هر اذانی ناراحت میشم.
قرآن هم که تلاوت های مختلف داره تحذیر، تحقیق، و... بستگی داره شما کدوم صوت را گوش داده باشید. قاری های از خودشون نمی خونن. قواعد خاص دارند.

در مورد قرآن خوندن بله شیوه های متعددی وجود داره. ولی به نظرتون چرا همیشه باید غمگین ترین حالت برای پخش انتخاب بشه؟
بعضی از قاری های قرآن با چنان صوتی قرآن میخونن که از شدت خوشحالی آدم گریه میکنه و حس خوبش قابل توصیف نیست. خوب چرا همیشه اینجوری نباشه؟

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
احمد حیدری هستم. یه برنامه نویس و طراح سایت که نمیدونم چرا، ولی یه حسی بهم گفت بعد از 10 سال طراحی سایت و کار و بدست آوردن تجربه‌های تلخ و شیرین بسیار در زندگیم یک وبلاگ ساده جاش خالیه. واسه همین تصمیم گرفتم ایجادش کنم و اتفاقات روزمره ام رو داخلش بنوسیم تا آیندگان رو ارجاع بدم بهش!
Based On Erfan Theme طراحی شده با عشق به انضمام کمی خلاقیت توسط: احمد حیدری - (کپی قالب و محتوای آن کاملا آزاد است...)